În cel de-al patrulea episod al rubricii „Arta contemporană în direct”, vă invităm să descoperiți expoziția „După doisprezece ani. Producția artistică din România în 180 de lucrări” alături de Magda Cârneci, redactor-șef al Revistei ARTA, cea mai importantă revistă de artă contemporană din România, istoric și critic de artă, scriitoare, și alături de Petru Lucaci, artist, profesor universitar, președinte ale Uniunii Artiștilor Plastici din România, una dintre cele mai active voci în negocierile purtate pentru atragerea de fonduri pentru arta contemporană din România.
Expoziția achizițiilor de opere de artă (sesiunea 2020) este organizată de Muzeul Național de Artă Contemporană și deschisă la etajul 2 și la etajul 4 (în Auditorium), în cadrul Sezonului expozițional de iarnă 2020, în perioada 11 decembrie 2020 – 31 ianuarie 2021. Pe parcursul lunii ianuarie, vă propunem o incursiune în această expoziție, reper al istoriei artelor vizuale, alături de Călin Dan, Directorul MNAC, Magda Cârneci, istoric și critic de artă, Aurora Kiraly, Petru Lucaci, Maria Manolescu, Alex Mirutziu, Romelo Pervolovici, Lea Rasovszky și Bogdan Rața, parte dintre artiștii ale căror lucrări au fost selectate în urma achiziției de opere de artă organizate de MNAC anul acesta ca urmare a bugetului de achiziții acordat de Ministerul Culturii pentru anul 2020.
Mulțumiri echipei MNAC, gazda noastră, pentru amabilitatea de a accepta invitația de a realiza o serie de interviuri despre expoziția „După doisprezece ani. Producția artistică din România în 180 de lucrări”, lui Călin Dan, directorul MNAC, Sandrei Demetrescu și lui Alexandru Oberlander-Târnoveanu, curatori în cadrul MNAC, precum și tuturor invitaților din cadrul acestei rubrici.
„Această colecție este în primul rând importantă pentru muzeu, pentru depozitul muzeului. Acoperă anumite goluri, echilibrează prezența lucrărilor dintr-o anumită perioadă, a anumitor artiști, în totalul lucrărilor care formează fondul muzeului și are această valoare de calitate, de consistență, de necesitate. Cred că este importantă pentru public, ca formă de educație vizuală, și este importantă chiar și pentru ceilalți artiști, care au participat sau nu la această selecție, să vadă ce anume s-a reținut. Asta e o formă de democrație culturală. Nu știu în ce măsură artiștii pot să își prefigureze acest criteriu instituțional care contează în achiziționare, dar e un bun exercițiu profesional, un test cultural și social până la urmă, în sensul că e bine să ne obișnuim cu această stare de lucruri. Dacă achizițiile vor deveni o experiență ceva mai constantă, artiștii vor învăța foarte mult chiar din participarea la asemenea concursuri, indiferent că sunt achiziționați sau nu, asta poate are mai puțină importanță, cât faptul că te pui în situația de a te compara în mod public, deschis cu artiști din toate generațiile și că ai o șansă să fii inclus în catalogul de lucrări al unui mare muzeu.” (Magda Cârneci, poetă & istoric și critic de artă)
„Am considerat că ar trebui să am în colecția Muzeului Național de Artă Contemporană ultima fază de lucru și că îmi completează, într-un fel, etapele care sunt deja achiziționate de muzeu, și cred că este o etapă de maturitate care mă reprezintă în acest moment. În acest ultim proiect expus, „Material Scapes”, am încercat să evit zonele pe care le-am frecventat până acum. Am încercat să identific altă zonă de inspirație, zonă care să mă marcheze și care să-mi atragă atenția și care se poate constitui într-un proiect cultural. Virtutea pentru un artist contemporan este schimbarea. În acest proiect am încercat să identific locuri care aparent sunt nesemnificative, dar care puse în aceeași ecuație dezvoltă un câmp de expresie interesant, complementar de multe ori, care oferă surse de inspirație și de transfer în zona temei picturii. Un proiect parcurs și cu mijloacele picturii, dar și obiectual pentru că structurile din pictură s-au transformat în tridimensional, în volumetrii și într-un fel de obiecte care ocupă spațiul într-un altfel de discurs tridimensional, ca și cum le-am scoate din context și le-am readuce din bidimensionalitatea picturii în spațiul real, locul care a constituit sursa de inspirație pentru tot proiectul.” (Petru Lucaci, artist, președinte al UAP, profesor universitar)
Credite foto: Gabriela Pană, Arhiva Muzeului Național de Artă Contemporană